Wycofane produkty na stronie to trudny orzech do zgryzienia dla właściciela sklepu internetowego. Część z nich znika tylko na chwilę, inne na stałe. Co robić z takimi stronami? Usuwać, utrzymywać czy modyfikować. Poniżej wyjaśniamy, w jaki sposób, pomimo braku produktów, możesz ciągle wykorzystywać tego typu strony do poprawy konwersji w swoim sklepie internetowym.
Co robić ze stronami produktów wycofanych czasowo?
Klienci, którzy trafiają z wyszukiwań organicznych na konkretną stronę produktu w ogromnej części są na zaawansowany etapie procesu zakupowego. Nie wyszukują oni bowiem ogólnej kategorii towarów, które ich interesują, ale właśnie ten określony. Zazwyczaj spędzili już trochę czasu na szukaniu informacji na jego temat. Takiego użytkownika nie można wypuścić z pustymi rękami. Co można zrobić ?
Jednym ze sposobów jest zaoferowanie klientowi usługi poinformowania o ponownej dostępności towaru w przyszłości. Możemy w ten sposób uzyskać adres e-mail, który później wykorzystamy w kampaniach mailingowych. Musimy oczywiście pamiętać o tym, by użytkownik wypełnił odpowiedni formularz i dobrowolnie zgodził się na wysyłanie wiadomości na jego skrzynkę. W pierwszym mailu warto poinformować go o tym, że produkt niedługo będzie znowu dostępny – o ile jest to oczywiście prawda.
Innym rozwiązaniem jest natomiast skierowanie go do innych, podobnych produktów. Jeśli nie będą się one znacząco różnić od oczekiwanego towaru, a klient już w danej chwili chce dokonać zakupu, to taka sytuacja może skończyć się konwersją. Jeśli chciałbyś poznać więcej sposobów, które pomogą Ci zwiększyć konwersję z wycofywanych produktów, skonsultuj się ze specjalistami z firmy Conversion.
Co robić ze stronami produktów wycofanych na stałe?
Nie wszystkie produkty wycofywane są czasowo. W niektórych przypadkach producent kończy produkcję towaru całkowicie lub sami rezygnujemy z niektórych ofert z różnych powodów (dobrym przykładem mogą rowery produkowane w seriach na określony rok). Fakt, że towary nie istnieją w naszym sklepie lub być może w żadnym innym, nie oznacza, że nie ma na nie popytu. Co robić w takiej sytuacji? Czy pozostawienie strony z towarem, którego nie posiadamy nie wpłynie negatywnie na odbiór naszej marki?
Duże sklepy internetowe wybierają odmienne rozwiązania. Część z nich decyduje się na utrzymywanie praktycznie dożywotnio wszystkich podstron swoich produktów. Inne usuwają je niemal natychmiast. Która praktyka jest rozsądniejsza? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi i warto przeprowadzać testy w swoim sklepie internetowym, jednak istnieje kilka praktycznych porad, które warto stosować.
Jeśli zainteresowanie danymi produktami się utrzymuje, to raczej nie powinniśmy takiej strony usuwać od razu. Lepszym rozwiązaniem jest kierowanie użytkowników do podobnych towarów. Warto początkowo pozwolić na indeksację strony, czyli ruch z wyszukiwarki. Jeśli zainteresowanie zacznie słabnąć, wyindeksuj stronę, ale sam produkt pozwól wyszukać z poziomu swojego serwisu. Przy braku zainteresowania przekieruj adres na stronę “produkt niedostępny”, na której zaoferujesz podobne kategorie towarów. Nie stracisz w ten sposób linków prowadzących do strony.
Strony 404 czy przekierowanie 301?
Jeśli usuniemy podstronę i nie wykonamy żadnych dodatkowych działań, to użytkownikowi wyświetlona zostanie strona z błędem 404. To samo stanie się, gdy zrobimy literówkę w adresie. W przypadku wycofanych produktów jest to najgorsze rozwiązanie, ponieważ użytkownik nie tylko nie otrzymuje dostępu do produktu, którego szukał, ale jednocześnie nie dostaje od nas żadnej alternatywy, która chociażby częściowo zaspokoi jego potrzeby. Taki klient najczęściej opuści naszą stronę.
Znacznie lepszym wyjściem jest przekierowanie 301. Z jednej strony nie tracimy linków do witryny, z drugiej nie zwiększamy nadmiernie współczynnika odrzuceń, a jednocześnie oferujemy naszemu klientowi rozsądne rozwiązanie. Warto pamiętać o tym, by przekierować wykonać nie do przypadkowej strony, ale do adresu, na którym znajdzie się wyjaśnienie, dlaczego produkt nie jest dostępny i alternatywne propozycje zakupowe, które mogą okazać się dla niego interesujące.