Podstawowe zasady pisania w edytorze tekstu

Pisząc dłuższe teksty, takie jak prace magisterskie, czy inne wypracowania przeznaczone do druku w programach typu Word warto zwrócić uwagę na sposób pisania i korzystać z kilku prostych trików, aby praca z nimi była łatwiejsza a druk wykonany w odpowiednim formacie. Niedoinformowanie na temat podstawowych funkcji stosowanych podczas pisania może skutkować wieloma godzinami frustrującej walki z tekstem w celu naprawienia błędów.

Enter zwykły, a enter miękki

Klawisza Enter używa się, aby przejść do nowego akapitu i to wie chyba każdy. Mniej powszechnym, a równie istotnym znakiem jest tak zwany miękki enter, który wstawia się za pomocą kombinacji klawiszy Shift + Enter. Używany jest po to, aby przejść do kolejnej linii tekstu, nie rozpoczynając nowego akapitu.

Rozpocznij pisanie na nowej stronie, czyli enter twardy

Przyznać się, kto choć raz w życiu, pisząc coś w edytorze tekstu, klikał enter kilku bądź nawet kilkunastokrotnie, aby przejść do kolejnej strony? Sam tak nieraz robiłem, dopóki nie poznałem czegoś takiego jak twardy enter. Dzięki temu rozwiązaniu, po zastosowaniu odpowiedniego skrótu podczas pisania automatycznie przeniesie nas do następnej strony. Jedyne, co trzeba zrobić to użyć kombinacji klawiszy Ctrl + Enter i voilà! Czas zaoszczędzony, a co ważniejsze twardy enter właściwie sformatuje tekst, co zapobiegnie jego rozjeżdżania się w przyszłości.

Kiedy używa się twardej spacji?

Twarda spacja, inaczej zwana również spacją nierozdzielającą wyglądem praktycznie nie różni się od zwykłej miękkiej spacji. Więc w jakich sytuacjach należy jej używać? Znak ten stosowany jest głównie tam, gdzie konieczne jest utrzymanie ciągu znaków rozdzielonych spacją w jednym wierszu. Przykładem może być pisanie wszelkiego rodzaju wyrażeń typu: 2021 rok, 75 kg, 23 km, czy mgr Kowalski, gdzie zasady języka polskiego wymagają pisania takich zwrotów w jednej linii. Zasada ta obowiązuje również podczas stosowania przyimków i spójników (i, a, oraz, albo), które nie powinny pozostawać same na końcu wiersza. A więc, jak zrobić twardą spację w Wordzie? Do jej wstawienia wystarczy użyć kombinacji klawiszy Ctrl + Shift + Spacja.

Inne przydatne skróty klawiszowe w Wordzie

Edytory tekstu są tworzone i udoskonalane z myślą o użytkownikach i ich potrzebach. Z tego powodu do naszej dyspozycji mamy wiele przeróżnych skrótów klawiszowych, które z pewnością ułatwią nam pracę z tekstem. Do najważniejszych z nich należą:

1. Skróty związane z formatowaniem tekstu:

  • CTRL + B – pogrubienie tekstu,
  • CTRL + U – podkreślenie tekstu,
  • CTRL + I – zapisanie tekstu kursywą.

2. Skróty związane z formatowaniem akapitu

  • CTRL + L – wyrównanie tekstu do lewej,
  • CTRL + E – wyrównanie tekstu do środka,
  • CTRL + R – wyrównanie tekstu do prawej,
  • CTRL + J – wyjustowanie tekstu.

3. Skróty ułatwiające nawigację

  • CTRL + PAGE DOWN – przejście do następnej strony,
  • CTRL + PAGE UP – przejście do poprzedniej strony,
  • CTRL + HOME – przejście na początek dokumentu,
  • CTRL + END – przejście na koniec dokumentu,
  • HOME – przesunięcie kursora na początek wiersza,
  • END – przesunięcie kursora na koniec wiersza,
  • CTRL + SHIFT + STRZAŁKA W LEWO/W PRAWO – zaznaczanie kolejnych wyrazów w wierszu,
  • CTRL + SHIFT + STRZAŁKA W GÓRĘ/W DÓŁ – zaznaczanie kolejnych wierszy tekstu.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj