Zdecydowałeś się na uruchomienie programu lojalnościowego dla swoich klientów i stajesz teraz przed wyborem systemu do jego wdrożenia i obsługi. Masz do wyboru dwie opcje – gotowy system lojalnościowy oraz system opracowany od podstaw. Oba różnią się znacząco ceną, czasem wdrożenia, trudnością w utrzymaniu, a także elastycznością. Które rozwiązanie sprawdzi się lepiej w Twojej firmie? Zapoznaj się ze szczegółami obu wariantów.
System lojalnościowy dopasowany do strategii marketingowej
To absolutna podstawa – system lojalnościowy musi być dopasowany do Twojej indywidualnej strategii, wtedy jest większa szansa na powodzenie programu lojalnościowego. Wybierając system szyty na miarę, masz pewność, że wszystkie Twoje wytyczne i założenia zostaną zrealizowane. Masz wpływ na wszystkie aspekty związane z programem. Szczegóły ustalasz indywidualnie z dostawcą rozwiązań informatycznych. Jeśli wykonawca ma również dział marketingowy, to pomoże Ci ustalić, które rozwiązania będą najlepsze dla Twojej firmy. Problemem może być sytuacja, kiedy nie masz wiedzy marketingowej, a Twoje ustalenia i założenia nie zostały zweryfikowane przez eksperta. Istnieje ryzyko, że nie są odpowiednio dopasowane do celu, który chcesz zrealizować.
Z kolei gotowe systemy lojalnościowe, bazujące na z góry określonych założeniach, wydają się stawiać duże ograniczenia w obszarze dopasowania ich do strategii marketingowej. Jednak dużo zależy od wybranego dostawcy. Są takie firmy, które pozwalają na niewielkie modyfikacje i takie, których oprogramowanie jest na tyle elastyczne, że można dowolnie dokonywać zmian m.in. w wyglądzie aplikacji mobilnej, mechanizmie naliczania punktów, katalogu nagród czy integracji z systemami firmowymi.
Czas wdrożenia programu lojalnościowego, a rodzaj systemu
Jeśli jesteś już zdecydowany na program lojalnościowy, to zależy Ci na możliwie szybkim jego uruchomieniu. Tworzenie systemu od podstaw jest czasochłonne, szczególnie jeśli firma pracuje nad kilkoma projektami jednocześnie. Cały proces projektowania i tworzenia poprzedzony jest rozmowami i ustaleniami, po czym rozpoczyna się etap twórczy. Firmy informatyczne mają swoje standardy pracy, oprogramowanie zazwyczaj powstaje w kilka tygodni lub miesięcy. W międzyczasie możesz zgłaszać zastrzeżenia i swoje sugestie, a programista na ich podstawie wprowadza zmiany, przez co moment startu programu lojalnościowego przekłada w czasie.
W przypadku gotowych systemów lojalnościowych większość pracy nad oprogramowaniem już zostało wykonane. One już istnieją, więc wymagają jedynie lekkich modyfikacji i dopasowania do Twoich potrzeb i strategii marketingowej. Wdrożenie programu lojalnościowe trwa zdecydowanie krócej. Wystarczy wybrać dostępny pakiet, po czym od razu otrzymujesz dostęp do systemu.
Koszty wdrożenia i obsługi programu w zależności od systemu lojalnościowego
Niezwykle ważny podczas planowania programu lojalnościowego jest budżet, który dotyczy nie tylko wdrożenia programu, ale też jego bieżącej obsługi. Korzystając z oferty firmy informatycznej, oszacowanie budżetu może okazać się trudne. Zdarza się, że nie podaje ona całościowej kwoty wykonania usługi lub nie uwzględnia całkowitego kosztu posiadania systemu informatycznego. Na przykład nie uwzględnia hostingu, integracji z systemami firmowymi czy też automatyzacji procesów, za które trzeba dodatkowo zapłacić.
Przy gotowych systemach lojalnościowych koszty są zdecydowanie bardziej przewidywalne i przedstawione w przejrzysty sposób. Często różnicują je pakiety obejmujące inny zakres usług. To, co jest ważne, to brak dodatkowych kosztów. W cenie otrzymujesz system informatyczny z całym zapleczem technologicznym, ale i aplikacją mobilną i panelem uczestnika, jak jest w przypadku oferty Loyalty Starter. Ciągłość działania zapewnia Ci umowa SLA, a w razie jakichkolwiek problemów możesz zwrócić się do działu suportu.
Wsparcie techniczne dostawcy systemu lojalnościowego
Każdy system informatyczny jest narażony na usterki, które wymagają interwencji specjalisty. Jeśli Twój system lojalnościowy został stworzony od podstaw i wdrożony przez firmę informatyczną, to jest duże prawdopodobieństwo, że za wsparcie techniczne będziesz musiał dodatkowo zapłacić, podobnie jak za usunięcie usterki. Wybierając gotowy system lojalnościowy w comiesięcznym pakiecie masz zapewnioną pomoc dedykowanego konsultanta, a w razie potrzeby wszelkie niesprawności są usuwane bez konieczności zlecania tego zadania zewnętrznej firmie informatycznej.
Oprogramowanie szyte na miarę to dobre rozwiązanie dla dużych firm, które mogą liczyć na wsparcie działu marketingu, a także techników, którzy będą odpowiedzialni za sprawne działanie systemu lojalnościowego. Trzeba w tym przypadku bardzo dobrze zaplanować budżet, uwzględniając wszystkie dodatkowe koszty, które mogą pojawić się na etapie projektowania, wdrożenia i utrzymania systemu. Elastyczne gotowe systemy pozwalają uniknąć nieplanowanych kosztów, przyśpieszają cały proces wdrożenia programu lojalnościowego i umożliwiają samodzielne dokonywanie zmian nie tylko na początku, ale również już po uruchomieniu programu.